Sähköautot – kannattavaa vai ei?

 

Ilta-Sanomien Taloussanomissa 16.10.2016 julkaistussa uutisessa kerrotaan sähköautojen ostotuen antamisesta. Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkosen mielestä sähköautoille olisi järkevää maksaa tukea, mutta autoliikkeitä edustava Autoalan Keskusliitto ei ole asiasta samaa mieltä. AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissan mielestä romutuspalkkio toimisi paremmin ja tuen pitäisi olla ”teknologianeutraali”, eli tukea maksettaisiin kaikista vähäpäästöisistä autoista.

 

Antti Kaikkosen esittämä tukisumma sähköauton hankkiville on 4 000 euroa vuoden 2018 alusta alkaen. Sähköautot ovat ikään kuin palvelus ilmastollemme ja myös taloudellisesti kannattavia, joten mielestäni tuen maksaminen on siinä mielessä hyvä, että se ehkä rohkaisisi enemmän ihmisiä oikeasti ostamaan sähköauton. Kysymys kuitenkin on, että onko sähköauton ostaminen kuitenkaan järkevää? Pitkien matkojen kulkijat, esim. mökin omistajat tai muuten vain paljon reissaavat eivät voisi välttämättä pitää sähköautoa ainoana autona, koska akku ei varmasti riittäisi kovin pitkälle matkalle. Tuen maksaminen voisi kuitenkin olla hyvä sellaisille, jotka käyttävät autoa vain lyhyillä ajoilla.

 

Rissan mainitsema romutuspalkkio on kokeilun perusteella toiminut hyvin, sillä Suomen autokannan keski-ikä laski ja vähäpäästöisten autojen määrä nousi. Vuonna 2015 toteutetun kokeilun aikana auton ostajat saivat 1 500 euron palkkion, jos romuttivat yli 10 vuoden ikäisen auton ja ostivat tilalle uuden auton, jonka päästöt olivat enintään 120 grammaa hiilidioksidia per kilometri. Tämän kokeilun onnistumisen vuoksi ainakin omat fiilikseni ovat ristiriitaiset, onko sähköautojen ostajille tuen maksaminen järkevää vai pitäisikö mielummin vähäpäästöisten autojen ostoa edistää romutuspalkkiolla?