Taloussanomien uutisessa ”Kolme mittaria: Mikä kauppakeskus selviää?” (1.11.2016) kerrotaan suomessa ylitettävän sadan kauppakeskuksen raja jo parin seuraavan vuoden sisällä. Sata kauppakeskusta näin pieneen maahan on aika paljon ja kuten artikkelikin sanoo ”alkavatko kuppakeskukset syödä jo toisiaan?”. Todennäköisesti alkavat, on minun vastaus. Uusista kauppakeskuksista rakennetaan suuria ja ne pystytetään paikoille jotka ovat ihmisten lähellä. Ne tallovat alleen pienemmät ehkä vähän syrjemmällä sijaitsevat kauppakeskukset.

  Artikkelin mukaan kauppakeskuksen kannattavuuden määräävät kolme kriteeriä: sijainti, koko ja elämyksellisyys. Sijainnin ja koon ymmärrän täysin, mutta elämyksellisyyttä en oikein ymmärrä. Toki on mukavaa jos kauppakeskuksessa on välillä jotain tapahtumia, mutta silloin kun menen kauppaan en etsi elämystä vaan ruokaa. Mutta mistä minä tiedän mitä muut hakevat kauppareissuiltaan vaikka sitten elämyksiä. Hyvä esimerkki pienestä kauppkeskuksesta suurten läheisyydessä on kauppakeskus kapteeni oulunsalossa. Vieressä ovat zeppelin ja valkea ja ideapark. Tuleeko kapteeni kaatumaan? En usko siellä on ainoa oulunsalon kunnon kauppa joten se on todennäköisesti turvassa.