Taloussanomien julkaisussa "Kolme mittaria: Mikä kauppakeskus selviää?"
(1.11.2016) pohditaan Suomen kauppakeskusten nykytilaa ja tulevaisuutta.
Tällä hetkellä Suomessa on 97 kauppakeskusta, mutta parin vuoden sisällä
niitä tulee olemaan jopa kymmenen lisää. Julkaisun mukaan on kolme tekijää,
jotka määräävät kauppakeskuksen menestyksestä: sijainti, koko sekä
elämyksellisyys. Uudet, entistä paremmilla puitteilla varustetut kauppakeskukset
kilpailevat asiakkaista pienempien ja syrjäisempien kanssa, joista osa karsiutuu
ajan mittaan pois.
Tämä "kauppakeskusten toistensa syöminen", kuten se julkaisussa ilmaistaan,
näkyy ilmiönä täällä meilläkin. Noin parinkymmenen kilometrin säteellä
Kempeleestä on neljä kauppakeskusta, joista erityisesti Oulunsalon Kapteeni on
tallautunut muiden kauppakeskusten jalkoihin. Zeppelin, Ideapark ja Valkea
sijaitsevat keskeisillä paikoilla, kun taas Kapteeni syrjemmässä päivittäiseltä
liikenteeltä. Muut kauppakeskukset houkuttelevat enemmän esimerkiksi
ohikulkevia työmatkalaisia. Mielestäni on hyvä, että kauppakeskukset kilpailevat
keskenään, jolloin hintakilpailu pitää hintoja kurissa ja yleinen ilmekin pysyy
freesinä.
Kommentit